Daihatsu Mira L200 TR-XX
Pada tahun 1990. Daihatsu Mira L200 TR-XX dgn nadi penggerak JF-EL 3 Piston , 12 Injap , SOHC dan bantuan Turbocharge Intercooler berjaya menghasilkan 69bhp.
Daihatsu Mira L200S
Pada tahun 1992. Daihatsu Mira L200s Avanzato-R dikeluarkan dgn bodykit yg lebih cantik daripada mira sebelumnya. Masih menggunakan nadi penggerak yg sama tetapi dilengkapi dgn brake disc depan yg lebeh besar. Turbinnya juga telah dipertingkatkan utk menjamin top end. Bahagian dalaman diperkemaskan dan diganti dgn aksesori yg lebih menarik. Casis kereta ini telah dijadikan panduan pada syarikat perodua untuk menghasilkan Perodua Kancil.
Pada tahun 1992. Daihatsu Mira L200s Avanzato-R dikeluarkan dgn bodykit yg lebih cantik daripada mira sebelumnya. Masih menggunakan nadi penggerak yg sama tetapi dilengkapi dgn brake disc depan yg lebeh besar. Turbinnya juga telah dipertingkatkan utk menjamin top end. Bahagian dalaman diperkemaskan dan diganti dgn aksesori yg lebih menarik. Casis kereta ini telah dijadikan panduan pada syarikat perodua untuk menghasilkan Perodua Kancil.
Daihatsu Mira L502
Pada tahun 1994. Daihatsu Mira L502 TR-XX dikeluarkan dgn casis baru yg agak berbeza dgn lampu depan dan belakang yg berbeza drpd mira yg lama . bahagian dalamannya dipertingkatkan dgn aksesori yg lebih mewah . kereta ini menggunakan nadi pengerak JB-DE 4 Piston , 16 injap , DOHC dgn turbocharge intercooler yg lebih besar yg masih menghasilkan 69bhp tetapi respon enjin pada low end lebih cepat dan top end yg lebih lancar . Dilengkapi dgn brake disc yg lebih besar pada keempat-empat rodanya.
Pada tahun 1994. Daihatsu Mira L502 TR-XX dikeluarkan dgn casis baru yg agak berbeza dgn lampu depan dan belakang yg berbeza drpd mira yg lama . bahagian dalamannya dipertingkatkan dgn aksesori yg lebih mewah . kereta ini menggunakan nadi pengerak JB-DE 4 Piston , 16 injap , DOHC dgn turbocharge intercooler yg lebih besar yg masih menghasilkan 69bhp tetapi respon enjin pada low end lebih cepat dan top end yg lebih lancar . Dilengkapi dgn brake disc yg lebih besar pada keempat-empat rodanya.
Daihatsu Mira L502s Avanzato-R4Pada tahun 1995. Daihatsu Mira L502s Avanzato-R4 dikeluarkan dan dilengkapi dgn sistem pacuan empat roda.
Daihatsu Mira L700 Coure (Produa Kelisa)Pada tahun 1999. Daihatsu Mira L700 Coure dikeluarkan dgn casis yg lebih besar serta keselamatan yg lebih baik . Terdpt Dua model iaitu TR dan TX . TR adalah model 4 pintu dan dijana dgn enjin EJ-FE tanpa bantuan turbo tetapi memiliki enjin 1000cc. Manakala model TX adalah model 2 pintu yg dijana dgn enjin EJ-DE dgn turbo dan kapasiti sebanyak 660cc. Daihatsu Mira L512Pada tahun 2001. Daihatsu Mira L512 TR-XX dikeluarkan dan dilengkapi dgn bumper depan dan belakang yg lebih menarik . Lampunya hadapannya diperbuat daripada kristal . Bahagian dalaman dihasilkan lebih cenderung kepada kereta sport mewah .
Daihatsu Mira L512 Avanzato-R4 dikeluarkan dan dilengkapi dgn pacuan empat roda
Kereta Perodua boleh dikatakan lebih kerap diubahsuai terutama Kancil yang berbentuk comel serta praktikal untuk diubasuai., enjin L200S dan L500 turbo Mira pula sebaliknya, malah ia adalah jalan terbaik dan satu-satunya pilihan enjin berkuasa termurah jika anda ingin memulihkan prestasi enjin Kancil sedia ada.Seperti lazimnya, enjin yang sempurna, biasanya akan disusuli dengan hiasan ‘ body kit ’ baru yang lebih bergaya. Sinonim perubahan Kancil bernadikan L2,L5 begitu juga dengan hiasan luaran dan dalamannya yang kerap disalin mengikut spesifikasi Mira yang terdiri dari pelbagai model. Kepelbagaian tersebut mendorong peminat kereta tempatan bermain Kancil
Perbezaan antara kancil convert L2 dan L5
Dari segi luaran memang nampak Perbezaan antara L2 dan L5walaupun ader slight diffferent, tu semuer cosmetic jer...Tapi zaman sekarang ... boleh modifide bodykit tu je
Dari segi luaran memang nampak Perbezaan antara L2 dan L5walaupun ader slight diffferent, tu semuer cosmetic jer...Tapi zaman sekarang ... boleh modifide bodykit tu je
Modifikasi Model Kancil L5
Sesekali pandang ia tak ubah seperti sebuah Daihatsu Mira L502 sebenar. Apetah lagi ia kini hadir dengan keadaan 2 pintu sepenuhnya. tapi kebanyakkannya masih dalam bentuk 4 pintu.. Salinan kepada 2 pintu amat jarang sekali dapat dilihat , rata-rata yang melakukannya bertujuan untuk pertandingan autoshow sahaja. Kalau rasa nak pakai hari-hari, pandai-pandailah bawa diri....Adekah ianya sebuah L502 yang asli? Sebenarnya tidak, ia masih memegang nama kancil seperti di dalam surat beranaknya. Ape yang dilakukan ialah proses modifikasi yang cukup ekstrim untuk tampil menjadi sebuah L502 tulen... emmmm hampir tulin...
Nombor 1: kena ade serkop (air scoop) ..kat bahagian bonet
Nombor 2 : Amaran Modifikasi kancil kepada salinan L5 berkemungkinan JPJ tak lepas jika ade penyambungan welding pada body cuba lihat.. tetapi salinan L2s JPJ lepas.. ni kami bagi tau awal-awal
Nombor 3: Bumper depan tukar
Nombor 4: Lampu juga kasi tukar Nombor 1: kiri kanan side skirting pada pintu
Nombor 2: Bonet Siap ada skop udara ( air scoop)
Nombor 3: Bumper belakang pun tukar
Modifikasi Versi L2S plak ape citernya?
Kerana terlalu ramai yang mahu menjadikan kancil mereka jelmaan kepada siri Mira L500.. membuatkan kita terlupa akan model-model terdahulu yang cukup populor seperti Mira L200s...sewaktu zaman dahulu L200s dianggap garang kerana rupanya yang jauh berbeza dari model asal sebenar (kancil Standart)..Tak kisah lah L200s pun nampak cantik gak kan seperti yang aku cakap tadi modifikasi salinan L200s lepas dari sebarang sekatan JPJ.. ini pilihan jika tak mau berlaku sebarang masalah... Masih boleh tersenyum ketika melalui sekatan jalan raya. Kalu kena tahan pun rasanya JPJ tak akan sita tapi bagi surat suruh pergi buat inspection .. namun ia tidak menjadi masalah kerana kesemua perkakasan yang digunakan boleh disalin semula tanpa sebarang pengubahsuaian.. Mesti lepas punya...
Kerana terlalu ramai yang mahu menjadikan kancil mereka jelmaan kepada siri Mira L500.. membuatkan kita terlupa akan model-model terdahulu yang cukup populor seperti Mira L200s...sewaktu zaman dahulu L200s dianggap garang kerana rupanya yang jauh berbeza dari model asal sebenar (kancil Standart)..Tak kisah lah L200s pun nampak cantik gak kan seperti yang aku cakap tadi modifikasi salinan L200s lepas dari sebarang sekatan JPJ.. ini pilihan jika tak mau berlaku sebarang masalah... Masih boleh tersenyum ketika melalui sekatan jalan raya. Kalu kena tahan pun rasanya JPJ tak akan sita tapi bagi surat suruh pergi buat inspection .. namun ia tidak menjadi masalah kerana kesemua perkakasan yang digunakan boleh disalin semula tanpa sebarang pengubahsuaian.. Mesti lepas punya...
Barang Half cut L2 seketul bahagian depan
Macam ne nak kenal pasti enjin L2, L2s
Beza kan L2s dengan L2..L2 ngan L2s takde pape beza sangat..
-Semua L2 n L2s 3 silinder SOHC..
-model L200, sohc 3cylinder, 64 hp, 12V
-model L200s, sohc 3cylinder, 64 hp, 12V, enjin lebih komponen elektrik, model lepas L200
-kalau L2 ada EFI.. kalau L2S takder EFI..-model L200s, sohc 3cylinder, 64 hp, 12V, enjin lebih komponen elektrik, model lepas L200
- L200s ade LSD..L200 xde..
-L2s ada diagnostic box kat sebelah wiper motor...
Yang Jelasnya perbezaan nya L2 dan L5 ialah..
1. intercooler L2 ada cover steel/alloy manakala L5 cover plastik dan rupanya lebih kemas
-L2s ada diagnostic box kat sebelah wiper motor...
- cable plug L2s lebih kecil dari L2 punye..
- kotak kat terminal + bateri bso sket dari L2
-meter L2S colour putih ker meter L2 colour kelabu
- halfcut turbo L2S gearbox nyer LSD
Nak dikatakan L2 lagik bagus dari L2s..L2 low compression dari L2s..enjin L2s baru sket dari enjin L2.ada yang kate enjin L2 lebih tahan dari L2s..
Yang Jelasnya perbezaan nya L2 dan L5 ialah..
1. intercooler L2 ada cover steel/alloy manakala L5 cover plastik dan rupanya lebih kemas
2. L2 /L2s Cover head enjin bentuk dia macam Cover head Kancil standert tetapi cover head enjin L5 warna silver/gray...
Kalau L5 ada yang 3 silinder (SOHC) ada yg 4 silinder (DOHC 16valve)Lepas tuh tengok fuel filter besi warna mas dalam engine bay tuh.. belah kiri(belah airfilter) L2 la tuh.. kalau belah kanan( belah bateri) L5 la tu... cover intercooler L5 semuanya plastick ..
L5 ader beberapa jenis iaitu
1.660 cc 3 Cyclinder TwinCam 12 Valve Intercooler Turbo L500 (EF-RL/EF-DET) -TRXX AVANZATO
2. 660 cc 4 Cyclinder TwinCam 16 Valve Intercooler Turbo L502 (JB-JL/JB-DET) -TRXX AVANZATO R
3.660 cc 4 Cyclinder TwinCam 16 Valve Intercooler Turbo 4 WD L512 (JB-JL/JB-DET) -TRXX AVANZATO R4
4.660 cc 4 Cyclinder TwinCam 16 Valve Intercooler Turbo 2 WD L502 (JB-JL/JB-DET) -TRXX AVANZATO X2
5.660 cc 4 Cyclinder TwinCam 16 Valve Intercooler Turbo 4 WD L512 (JB-JL/JB-DET) -TRXX AVANZATO X4
2. 660 cc 4 Cyclinder TwinCam 16 Valve Intercooler Turbo L502 (JB-JL/JB-DET) -TRXX AVANZATO R
3.660 cc 4 Cyclinder TwinCam 16 Valve Intercooler Turbo 4 WD L512 (JB-JL/JB-DET) -TRXX AVANZATO R4
4.660 cc 4 Cyclinder TwinCam 16 Valve Intercooler Turbo 2 WD L502 (JB-JL/JB-DET) -TRXX AVANZATO X2
5.660 cc 4 Cyclinder TwinCam 16 Valve Intercooler Turbo 4 WD L512 (JB-JL/JB-DET) -TRXX AVANZATO X4
Dan lagi satu, jika bercadang nak membeli enjin Mira Turbo,aku cadangkan lebih baik ambil enjin L200S dari L500S.Sebabnya enjin L2 lebih senang mantain dan juga part-part dalam lebih kurang sama dengan Kancil 660.Enjin Dahaitsu L2s punye part barang adalah sama dengan kancil.Contoh Timing Belt, Top Gasket, dan Oil Filter. Piston dan Rings. Yang paling elok rasanya adalah enjin L2 laa senang jaga dan sparepart pun murah...jika L5 hanya jalan jauh je yang sedap..lagi satu L5 ni Tak leh nak modified dalaman,dah over limit....L5 tidak guna taiming belt..tapi dia guna timing cing..jika enjin rosak..taiming cing L5 susah mau dapat kat kedai sparepart tau...
Klu nak tukar enjin L2 atau L5 ni kenalah pergi uruskan pendaftaran kat JPJ..
"Ape pun setiap pengubahsuaian yang di lakukan di harapkan tidak menyalahi undang-undang yang termaktub.... Modifikasi hendaklah memenuhi semua keperluan perundangan sebagaimana dinyatakan di dalam Motor Vehicles (Construction and Use) Rules 1959 atau Motor Vehicles (Construction, Equipment and Use) Rules 1988... "
Bagi pendaftaran di JPJ,kau orang cuma perlu bawak geran asal,surat A.P (import enjin) dan perlu isi satu borang kat JPJ.Tak perlu buat apa-apa bayaran dan juga tak perlu bawa inspection kat Puspakom kerana enjin sama size dengan kancil.Road Tax pun tak perlu tukar cuma kena inform kat syarikat insuran kau orang aje tentang penukaran nombor siri enjin.
teringin nak pkai bumper l5 moderno tu tapi pkai lampu bulat...huhuhu.....kan best kalo ade custom made
ReplyDeleteBumper l200s ade stok?
ReplyDelete