mahligai oh mahligai..

Tuesday 26 April 2011

Tips penjagaan bateri kereta

assalamualaikum semua..hari ni saya nak kongsikan sedikit tips tentang penjagaan bateri kereta anda. bateri kereta nie ada dua jenis maintanance free dan bateri kereta bukan maintanance free..bateri kereta nie jangka hayatnya bergantung kepada pengunaan kereta kita, kalau kereta banyak ICE (in car entertainment system) atau senang ceritanya pasang audio la. pendek la sikit jangka hayat bateri kereta tu..ada bateri kereta yang tahan sampai 4 hingga 5 tahun dan ada yang setahun je tahan...tak susah nak jaga bateri nie.. dan saya percaya semua orang boleh buat untuk maintain bateri kereta mereka ke tahap optimum..=)


untuk menjaga bateri maintainance free nie kita kena selalulah check paras air dalam bateri nie..klu kurang kita tambah.maintainance free nie bukan bermakna bateri nie sel kering..tetapi air dalam bateri nie kurang menyejat.

 
kalau bateri bukan maintainance free pulak kita selalu la kena check air. buka penutup air bateri kereta dan check paras air bateri dalam bateri tersebut. kita juga boleh tengok paras air dari tepi bateri sebab kat situ ada indicator untuk air bateri nie.

tips lain untuk penjagaan bateri nie:

  • pastikan kepala batery bersih sentiasa, kalau rosak tukar kepala bateri tu, kadang-kadang charge kereta tidak cantik, susah start engine disebabkan kepala tembaga tu.
  • pastikan wire battery dalam keadaan baik
  • Pasang volt stablizer, grounding wire kalau boleh
  • check altenator, sebab kalau recharging battery tidak bagus, battery pun cepat rosak.
  • kurangkan penggunaan amplifier, sportlight dan sebagainya.  
Info berguna: jika hari ini hujan, besok cerah, cek paras air bateri, sebab air bateri akan mengejat. kalau bateri yang nyawa-nyawa ikan, akan rosak bateri dia.

No comments:

Post a Comment