mahligai oh mahligai..

Saturday 23 April 2011

kereta pun nak buat tiruan ke?

percaya atau tidak..kereta zaman sekarang nie dah ada yang tiruan..ditiru hampir serupa dengan yang asal..kita semua sudah biasa mendengar jenama seperti BMW, Honda, Toyota dan macam macam lagi. tetapi pernahkah anda mendengar jenama jenama ini? BYD, Laibao SRV, Geely Merrie 300, Greatwall Sing or Dadi Shuttle, ini semua adalah jenama kereta negara china. kereta kereta yang dikeluarkan juga hampir sama dengan model model yang terkenal dikeluarkan oleh BMW, Honda, Toyota. lihat gambar gambar di bawah.

BMW 7 vs BYD F6

 Daewoo Matiz vs Chery QQ

 Honda CRV vs Laibao SRV

 Mercedes C vs Geely Merrie 300

 Neoplan Starliner vs Zonda A9

 Nissan XTrail vs Greatwall Sing

 Rolls-Royce Phantom vs Hongqi HQD

 Smart vs Chinese Smart

LOGO

 Toyota Prado vs Dadi Shuttle

 Vauxhall Frontera vs Landwind

hampir samakan?dunia sekarang semua benda boleh ditiru.jadi berhati hatilah ketika berbelanja taku takut terkena bahan tiruan.=)

3 comments:

  1. alah..ape nak heran kan..kite pun same gak meniru je..sebut je dari dulu smpi sekarang keta nasional kite ni sume tiru..tapi xpe..kite beli utk memajukan industri kite..

    myvi=passo, boon
    viva=avy
    saga BLM=subaru impreza
    inspira=lancer
    nautica=rush
    kembara=terios
    kancil=mira
    kelisa=mira gino

    itu antaranya la yang aku perasan..tul tak?

    ReplyDelete
  2. btul2..haha..tq sbb sudi jengok2 blog sy..=)

    ReplyDelete
  3. aku rasa, bab tiru meniru ni dah jadi lumrah hidup mahupun dari segi rekabentuk kenderaan. Bukan kenderaan saja yang ditiru malah banyak lagi. Jenama terkenal pun bukan tak pernah meniru bentuk bentuk terkini. Macam BMW pun ada tiru gak reka bentuk lain cuma tak ketara pasal BMW dah lama wujud. Serupa dengan baranga letrik dan Handphone hari hari ada model baru. Sampai dah tak larat nak ngikut teknologi tiruan ni. Jadi bila nak beli tu tepuk dada tanyalah poket ada duit ke tak. Kalau kurang beli jer yang tiruan tapi kalau berduit belilah yang asli.

    ReplyDelete