mahligai oh mahligai..

Friday 22 April 2011

cara nak kenal pasti pivot raizin original dengan pivot raizin tiruan

assalamualaikum dan salam sejahtera..hari ini saya nak kongsi sikit info tentang pivot raizin ni..baru baru nie saya ada berkunjung ke sebuah kedai aksesori kereta di area kuala terengganu n bertanyakan tentang pivot raizin. tuan kedai kata dia nak jual benda tu RM200 siap pasang. sebelum nie saya ada buat survey dalam internet tentang benda ni dan macam macam harga yang berbeza di tawarkan oleh penjual pivot raizin ni..ada yang RM50 dan ada yang RM80 dan ada yang mencecah RM 100++..jadi ini menimbulkan kemushkilan kerana saya takut terbeli barang tiruan.setelah membuat sedikit kajian tentang pivot raizin nie saya ada la menjumpai sedikit maklumat untuk kenal pasti samaada pivot raizin yang dijual kepada kita tu original ke tak.=)

terdapat beberapa perbezaan yang terdapat pada pivot raizin original dengan yang tiruan nie.
antaranya:

1.periksa tanda pada condenser. kalau pivot raizin original pada condenser akan tertera tanda "K" manakala pada pivot raizin tiruan bertanda "+".

ORIGINAL

TIRUAN

2.periksa tanda pada fius. pivot raizin original ada tanda "15" pada fius tersebut. manakala yang tiruan tandanya kabur dan tidak jelas.

ORIGINAL
TIRUAN

3.periksa stiker production lot pada bawah kotak pivot raizin. pivot raizin original ada production stiker dibawah kotaknya manakala yang tiruan tiada.

ORIGINAL
TIRUAN

itulah sedikit sebanyak yang saya dapat konsikan dengan saudara dan saudari tentang pivot raizin nie.banyak kebaikan pivot raizin nie antaranya:
- Improved audio quality
- Increased torque and response and power
- Stabilized idling and improved engine kick over
- Increased headlight brightness
- Improved fuel economy
- Improved battery life
tapi kalau terkena yang tiruan maybe funsi yang dinyatakan ni kurang atau tidak ada fungsi langsung.jadi kita kenala bijak dalam membeli barang. jangan mudah terpedaya dengan tawaran yang murah oleh penjual kerana takut takut terkena barang tiruan. klu murah tetapi ada ciri ciri original nie maknanya tu rezeki saudara dan saudari la nak dapat pivot raizin nie dengan murah..haha..semoga info yang saya kongsikan ini dapat membantu saudara dan saudari supaya menjadi penguna yang bijak..=)..

No comments:

Post a Comment