mahligai oh mahligai..

Friday 6 May 2011

Vivaku berwajah baru

Assalamualaikum semua..saya tengok kereta saya nie pada bahagian body dia ni agak kosong..so saya buat keputusan untuk tambah sedikit sticker pada badan kereta saya..ni saya kongsikan sedikit cara nak DIY stiker body untuk viva..nie gambar dia..

 sebelum





selepas
ok tak?hehe..=)

bahan dia terpulang kepada pemilik..atas taste dan colour pilihan anda..sebab harga ticker tak sama..saya mengunakan stiker carbon fiber silver.. 4 kaki X 1 kaki RM30..yang DVVT tu da ada jual kat kedai sticker..

bahan bahan

pisau
pembaris
pensil
tempat/papan memotong sticker(lantai pun boleh)

saiz stripe



bergantung kepada taste pemilik, untuk kereta saya line yang kecik tu 2cm dan yang besar tu 15cm, dan rengangan diantara stiker tu adalah 1cm..

* ukur dahulu body kereta anda baru beli sticker sebab takut tak cukup nanti..beli lebih sikit sebab takut apa apa yang silap boleh diperbetulkan..saya beli sticker nie 4 kaki X 4 kaki..tu pun lebih banyak lagi..ukur dan bajet supaya anda dapat jimatkan kos.

step dalam nak pasang sticker nie pada body kereta..

first, cuci kereta sampai bersih terutamanya pada bahagian yang anda nak tampal sticker..

second, sediakan larutan shampoo atau sabun basuh kereta (kalau sabun basuh baju pun boleh tapi pastikan tiada biji biji kecil yang boleh buat sticker nampak tak sama rata..)

third, sapukan larutan sabun pada body kereta sedikit( untuk memudahkan anda adjust kedudukan stiker pada body kereta nanti)

fourth, sapu sdikit larutan sabun pada sticker dan tampal pada body kereta.pastikan kedudukan stiker betul dan straight.
 
fifth, ratakan stiker pada body dan buang air sabun yang berlebihan dengan mengunakan kad (kad yang macam kad pengenalan tu..tolak atas stiker sampai air sabun yang dibawah sticker tu keluar)


sixth, setelah semua air sabun dikeluarkan, guna hairdryer heatgun.(lighter pun boleh) untuk bahagian lipatan sticker.lipat sticker ke bahagian dalam pintu kereta dan gunakan hairdryer atau heatgun atau lighter untuk kuatkan lekatan stiker pada body kereta..

step yang terakhir, potong sticker pada ruang pintu depan dengan pender depan, pintu depan dengan pintu belakang, pintu belakang dengan fender belakang.( untukmembolehkan anda membuka pintu nanti..kalau tak potong nak buka pintu macam mana nanti..hehe)


*jika ada gelembung udara disebalik sticker, gunakan kad atau cucuk gelembung tu dengan jarum dan kemudian tekan biar permukaan tersebut rata.. 

hasilnya..









sekarang body kereta dah tak kosong dah..huhu..harap dapat membantu..selamat mencuba..!!..=)

7 comments:

  1. Kalau xleh pki hair dryer? Xde power point kt parking. Xpe ke

    ReplyDelete
  2. boleh je..pakai kad yang keras macam IC(kad pengenalan)...ratakan permukaan sticker dengan mengunakan kad tersebut..gosok permukaan sticker dengan kad apabila tampal sticker pada body kereta..tapi kalau guna hair dryer kemasan sticker nmpak lebih cantik dan sticker mudah nak dilekatkan pada body kereta..harap membantu..=)

    ReplyDelete
  3. Salam,..
    saya nk tanya sticker y awk pakai ni sama dgn sticker y org letak dekat bonet depan ke?

    ReplyDelete
  4. nk tnya brape modal siap sume nie..?

    ReplyDelete
  5. bape ukuran panjang n lebar

    ReplyDelete
  6. bajet brapa bro...aku nk buat jgk..dh lama nk bt ni..bajet kreta viva..nk buat sush tk..abis apaki kad body tk calar ke

    ReplyDelete